fredag 9 maj 2014

Starbreeze - Kalkyl för Paydy 3 vid Succé del 1 av x

Introduktion:

Ponera att Payday 3 gör som många spelfranchises brukar göra och säljer mer än sin föregångare Payday 2. Jag ska här lite grovt räkna på vad jag kan tänka mig att Payday 3 kan inbringa i pengar och på så sätt få fram ett spann på ett rimligt börsvärde lite mer longterm.  Notera att jag inte tar nån hänsyn till eventuella inkomster från Storm under samma period eller någon som helst royalties för Payday, Payday 2, Brothers eller nått av alla DLCs som finns just nu eller som kommer att finnas framöver.

Vad vet vi och vad kan vi ponera med det i åtanke?

Den 12:e September 2013 fick vi PM om att Payday 2 sålt i 1.58M exemplar, detta var siffror för såväl digitalt som retail. Vi vet att för den digitala delen, i alla fall gällande inkomster från Steam så borde dem vara 100% up to date medans X-box live och PSN kanske laggar efter lite, vet inte hur dem två rapporterar försäljningen till Starbreeze, mycket möjligt att det är nästintill realtid där också. Dock vet vi i alla fall att retail garanterat laggar efter en del. Hur mycket vet vi inte men då det digitala står för 80% så ponerar vi att dessa siffror är helt korrekta för detta datumet även om det sannolikt sålts en del fler spel än vad som redovisas detta datumet.

Sen har vi kvartalsrapport för 1 Juli - 30 September 2013, detta är Q1 i Starbreeze brutna räkenskapsår.  I denna rapporten finns alla dem inkomsterna från dem kommunicerade 1.58M exemplar + det som såldes efter den 12:e September fram till 30:e September.  Starbreeze andel av Payday 2 försäljningen var 85.6M sek under kvartalet. Om vi för enkelhetens skull avrundar uppåt och antar att Payday 2 sålde totalt 1.6M exemplar så skulle det betyda att varje spel ger Starbreeze 53.5 sek (85.6M/1.6M = 53.5).  Detta skulle betyda att Starbreeze andel av inkomsterna är MAX 40% efter att plattformsägarna tagit sin del. Om vi räknar lågt och ponerar att all försäljning skett i $ (men vi vet ju självklart att en hel del såklart sålts i € och andra valutor som är dyrare än dollarn) så skulle 1.6M exemplar ge ca 48M$ i inkomster (1.6 * 29.99 = ~48). Räknar vi på en dollarkurs som låg runt 6.4 då så blir det ca 307M sek i total försäljning av Payday 2. Nu gör jag det enkelt för mig igen och ponerar att all försäljning sålts digitalt där plattformsägaren tar 30%, då återstår ca 215M sek i inkomster för Starbreeze och 505 games.  Detta ger Starbreeze en ägarandel på ca 39.8% av Payday 2s inkomster, så att vi enbart har en 40/60 deal med 505 games känns med tanke på detta väldigt troligt. 
  Sen självklart kan det skilja i delningen för det digitala och för retail men hade jag räknat med att vi även sålt Payday 2 i dyrare valutor än dollarn så hade inkomsterna varit ännu högre och därmet hade Starbreeze andel sänkts ännu mer så jag tycker att det känns rimligt att räkna på att Starbreeze får 40% av inkomsterna för Payday 2 efter att plattformsägarna tagit sin del nu när jag gjorde det enkelt för mig och ponerade att vi säljer allt digitalt.
    Detta kan vara mycket positivt. Sålänge som inte Starbreeze och 505 games har ett flerårigt kontrakt med dessa termer. För då så om vi tjänar så här mycket pengar med enbart en 40% del så kommer ju vi självklart tjäna mycket mer per Payday 3 spel då vi sitter i ett guldläge förhandlingsmässigt sålänge dessa termer inte är låsta även för Payday 3.  Är termena inte låsta så beroende på när dem började förhandla med 505 games angående Payday 3 så kan det se riktigt bra ut. Började dem förhandla hyffsat nyligen, eller i alla fall efter release då det framkom att detta var en given succé så kommer vi kunna räkna med betydligt mer än 40%. Är inte omöjligt att t.ex 505 games tar alla inkomster för retail och Starbreeze tar allt digitalt eller att Starbreeze tar runt 80% av alla inkomster.  
    Då jag inte vill räkna för optimistiskt med säg 80% andel för Payday 3 så vill jag inte heller vara pessimist och räkna med 40% så jag tar mellanvägen på 60% andel till Starbreeze för alla Payday 3 inkomster.

Sen har vi kvartalsrapport för 1 Oktober - 31 December 2013, detta är Q2 i Starbreeze brutna räkenskapsår. I denna rapporten kan man läsa att Payday 2 stod för 35.5M sek av inkomsterna till Starbreeze.  Räknar vi med att varje sålt spel ger Starbreeze 53.5 sek så sålde vi ca 663 500 exemplar. Detta ger totalt antalet sålda spel per den sista December på ca 2.26M stycken.

För att kunna räkna vidare på detta (har tänkt att räkna på en lifetime på 2 år) så skulle Q3 rapporten den 15:e Maj nu ge viktig info. Där kommer jag kunna fortsätta ponera hur många spel Payday 2 sålt och jag kan börja räkna grovt på ett nedgående försäljningsmönster och räkna ut med hjälp av den nedgående trenden av antalet sålda spel per kvartal få fram en siffra för kommande kvartalen under lifetime. Den kommer dock ha stor felmarginal då 3 kvartal egentligen är för lite data i sig men även att vi vet inte vad Starbreeze har i rockärmen heller och det kan komma events som inte går att räkna med såklart. Dock så blir det enklare att kalkylera lifetime försäljning ju mer kvartalsrapporter som passerar.
    Sen med min kommande ponerade lifetimeförsäljning för Payday 2 så kommer jag göra nya antaganden för vad Payday 3 kan tänkas sälja. Det kommer att bygga på både statistik och rimliga antaganden; hur tidigare lyckade franchises har ökat sin försäljning med nya spel i en franchise serie och ponera att även Payday serien blir en av dem som ökar sina antalet sålda exemplar för kommande spel i samma serie.


Del 2 kommer efter rapporten den 15:e Maj och har ni några synpunkter på hur jag räknat, hur jag kan förbättra antagandena, rena fel osv så kommentera gärna.










5 kommentarer:

  1. Anledningen till att du får 40/60 är att du gör samma fel som så många andra. När Payday2 hade sålt 1,58M exemplar har en större del innan break-even enbart gått till 505. Payday2 "släpptes" för förbokning i maj 2013, alltså började spelet säljas i maj, och såldes väldigt bra på försommaren och under sommaren på Steam. Det är här din miss sker. Vi vet att Payday2 kostade 40-50 miljoner att utveckla. Först när spelet var break-even började det generera royaltys för Starbreeze, alltså kan du inte räkna royaltys på alla dessa 1,58M. Dessa 1,58M exemplar är vad som sålts från maj 2013 fram till 12:e september eller dagarna innan. Vi fick pm om break-even den 8:e augusti, all intäkt fram till dess har gått till 505, alltså allt från pre-release i maj fram till 8/8 eller dagarna innan.
    Lägger du in dessa siffror och datum, samt tar hjälp av Digital Bros egna PM, så ser du att fördelningen efter break-even absolut borde ligga runt 50/50.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt, glömde bort detta totalt. Stort tack :) Ska även börja gräva i Digital Bros rapporter för att se om jag kan få fram mer info, speciellt angående hur avtalet med STAR rent tidsmässigt ser ut. Dvs om detta avtalet var enbart för PD2 eller flerårigt eller för flera spel.

    SvaraRadera
  3. Nice kommentar Magnus, sen också har du väl glömt bort skatten. Borde ligga på 30% tror jag, själv räknar jag med att starbreeze får in 48kr per såld Payday 2 till fullpris. Sen också glömmer du att stora delar av senare försäljning är till rabbaterade priser. Men sen är också inkomsterna från dlcer, avtalet med 505, (aktiveringen?) inkluderat i Payday 2, så man bör vara lite försiktigt där också.

    Annars bra skrivet, och ser fram emot del2!

    SvaraRadera
  4. Ja, momsen får man inte glömma. Som varierar och är lite knepig. Men jag antar att Guldkorn räknat det enkelt som att lägga amerikanska inkmoms-priser som ett världssnitt som exmoms så att säga. Det blir inte exakt, men har fungerat i tidigare kalkyler som en del personer lyckas pricka väldigt nära.

    Angående hur avtalet ser ut rent tidsmässigt så är det avtalet som gäller nu och är kommunicerat "DLC-avtalet" a' 6M USD med 505. Utan royalty-förändringar. Detta tyder ju på att 505 verkligen ville vara med på ett hörn även nu efter avtalet för grundspelet PD2.
    Starbreeze har själva sagt att de ska finansiera mycket mer av utvecklingen för kommande spel själva, och därav få högre marginal till sig själva. Så något flerårigt avtal för framtida spel finns inte på det sättet.

    Det som kan hända är:
    1. Starbreeze väljer att finansiera en större del själva. Detta ger mycket högre intäkt vid framgång, men är mycket riskfullare om t ex Storm skulle sälja mindre bra. Det behöver dock inte säljas alls lika mycket som PD2 för att nå samma resultat, hur mycket skillnad kan man bara spekulera i för inget är väl bestämt eller iallafall inte tillgängligt för oss.

    2. 505/Digital Bros gör allt för att få vara med på Starbreeze's resa även i framtiden. Det märkte vi med det mycket fördelaktiga nya DLC-avtalet härom månaden. De VILL vara med. Det betyder att Star har en angenäm förhandlingssits, och det skulle mycket väl kunna bli något liknande för Storm. Att Star får en riktigt stor "startsumma" likt DLC-avtalet som inte påverkar royalty/break-even (inte är förskott) och sedan en helt ok fördelning redan från första spelet. Detta innebär lägre risk och mer trygghet än alternativ 1, men ändå bättre pengar än PD2-avtalet.

    Båda alternativen är trevliga och något av dessa lär det bli, elelr en kombination av dessa. Gårdagens avtal gällande grundspelet PD2 är ju inte ens relevant för framtida avtal. Det märkte vi med DLC-avtalet. Starbreeze sitter i en fin sits nu, och hur de än gör blir det ett väldigt trevligt avtal, bättre än PD2.

    SvaraRadera
  5. Mycket bra synpunkter av er, stort tack för det, var jäkligt mycket jag total missade helt enkelt. Ska senare under dagen revidera alla siffror och se om jag kan backtracka reorna på nått sätt för där missar jag ju hundratusentals extra exemplar.

    SvaraRadera