torsdag 1 maj 2014

Presentation

Jag är en kille i den mellersta delen av 20 års spannet. För min inkomst har jag ett helt vanligt kontorsjobb där jag tjänar runt 20K sek netto/månad. Jag är dock inte universitets utbildad så jag har planer på att börja studera så att jag kan komma upp i lönestegen en del. Jag har under främst dem senaste 12 månaderna fått upp ögonen ordentligt för aktier och aktiehandel. Jag känner ett oerhört starkt driv och passion för detta och jag är övertygad att detta är min väg till ekonomisk frihet innan pensionen "kickar in". Hur mycket pengar jag behöver innan jag slutar arbeta ska jag räkna lite på och redogöra för i ett separat inlägg.

Av bloggens namn så har ni säkerligen listat ut vad jag investerar i för aktier. Till skillnad mot populära bloggare såsom lundaluppen, ägamintid, snåljåpen, tryggframtidgustavsaktieblogg m.m m.m (finns MÅNGA fler som jag dagligen följer och uppskattar stort, detta var bara ett axplock av några av dem jag gillar mest) så investerar jag inte i stabila värdeaktier som ofta även har en bra direktavkastning. Det som är dem gemensamma nämnarna för dem företagen är att det är ofta stora stabila företag som har (oftast) bra kassaflöden, bra ledning, bra affärsmodell som håller framöver och många andra saker.


Nej det jag har riktat in mig på är mer åt risk hållet. Stor risk men ännu större potential, nämligen micro cap aktier.

Några av mina tidigare innehav är bl.a Protector (inte riktigt micro cap kanske) som jag köpte in mig i runt 15.50 NOK, Transcom på 0.78 sek och Lucara Diamond på 6.20 sek. Dessa har nu sålts, ingen av dem till ATH kurs men gjorde bra vinst på samtliga i alla fall. Anledningen att jag sålde alla dessa, för jag ville egentligen spara åtminstone Protector och Lucara var för att jag hittade ett så bra case att jag la alla mina pengar där, i en riktig micro cap/frimärkes aktie.




Det caset var/är Starbreeze. Kommer inte ihåg exakt hur jag hitta dem men tror det var genom nån tråd på flashback. Köpte en första blygsam post för löningen när dem låg i 0.27 sek. Fortsatte att fylla på mer på 0.29 sek, 0.30 sek, 0.51 sek och 0.48 sek genom att sälja av samtliga av mina tidigare innehav. Efter det har jag för lönings-pengar fyllt på vid kurser på 0.71 sek, 0.72 sek, 0.64 sek, 0.63 sek och nu senast 0.61 sek.

Jag har ett GAV på ca 0.53 sek och kursen ligger på 0.59 sek så jag ligger runt 10% upp i dagsläget. Jag är dock helt övertygad att inom en tidshorisont på 1.5-5 månader så kommer kursen att ha dubblats och beroende på hur lanseringen av kommande spel mottas så kan den gå långt högre än så på ett längre perspektiv.


I nästa bloggpost ska jag berätta om företaget och vad dem sysslar med, motivera caset, varför jag tror att dem är grovt undervärderade, hur jag kommer fram till min värdering, framtida risker och även framtida potentiella succér.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar